čtvrtek 7. listopadu 2013

Film- Enderova Hra (2013)

(není to recenze, je to soubor zážitků. Jinak bych nadávala na nedostatečný projev vedlejších postav)

Scifi snímek Enderova hra je filmová adaptace knižní předlohy se stejným názvem, kterou napsal v roce 1985 spisovatel O.S. Card. Tato kniha se v okruhu čtenářů, kteří čtou scifi literaturu těší veliké oblibě. Četla jsem hodně článků, kde Enderovu hru označují za jednu z nejlepších knih právě tohoto žánru. A to by nebyli hollywoodští producenti, aby se nesnažili zničit/zlepšit něco, co už lidi milují. Nesnášim ten zvyk, že každá kniha co je alespoň trochu dobrá musí být zfilmována...

Abych hned na začátku přiznala: knihu jsme nečetla a ani do nedávna, kdy jsme na filmu byla jsme netušila, že vůbec existuje. Takže moje závěry vycházejí jen z dojmu filmu a nějak nemůžu posoudit, jak je to v knize. Ale to se brzy snad změní, protože knihu si musím přečíst!

O čem je film : Země přežila útok mimozemské rasy. Bohužel válka, která se odehrála má na svědomí mnoho milionu mrtvých. Všem je ale jasné, že další invaze bude tentokrát devastující a proto se lidstvo snaží nalézt dokonalé vojáky. Tito vojáci jsou děti, kteří prochází speciálním výcvikem a jen ti nejlepší se dostanou do Vojenské školy. Jedním z těchto dětí je i Ender, který se má stát podle všech hlavním velitelem.

Musím přiznat, že já jsme velmi nenáročný divák. Na všechno co jdu do kina prostě čumím s otevřenou pusou, protože prostě miluji kina a klidně bych tam seděla celé dny a noci. Libí se mi úplně všechno co je trochu šmrnclé fantasy nebo scifi a přitom to není úplná pitomost. Enderova hra není pitomost (až na drobnost: je zvláštní že je nanapadlo samotné zamířit Velkého dokrora na planetu. Mě to napadlo a dítě už nejsem). Je to obrovské, je to masivní a je to hodně koukatelné. Tento film vás zařezá do sedaček a budete koukat a koukat a koukat. Není to ale jen díky obrazu. Ano, vypadá to nádherně. Je to jeden z těch filmů, které jsou určeny pro 3D, takže vizuální zážitek opravdu stojí za to. Ale víc než vizuální zážitek je lepší ten soundtrack

Jen málo filmů ve vás po shlédnutí zanechá dojem, že se musíte naučit na housle nebo na čelo. Ta hudba je masivní! Občas slyšíte jen lehký klavír nebo housle, někdy zas hudbu dokresluje celý orchestr. Na svědomí to má známí filmový skladatel Steve Jablonsky (Transformers), který pro Enderovu hru napsal 21 písní. Měl by za to dostat Oskara, bohužel scifi snímkům se tolik pozornosti nevěnuje a Oskaři jsou daleko, takže pochybuji, že něco dostane. Což je maximální škoda.

Musím jeden odstavec věnovat Bitevní místnosti. Nejdřív člověk nechápe, proč to tam vůbec je. Je to sice krásná věc, proboha jak moc bych chtěla, aby něco takového opravdu existovalo (už jen kvůli tomu střílení a tomu vznášení), ale nějak hned člověk neví,  že to je jen kvůli tomu, aby se vyeliminovali ostatní hráči a určil se jen ten nejlepší tým. A neuhádnete, který tým bude ten nejlepší... Ale bitevní místnost je bitevní místnost. A Ender je dobrý stratég no, to se musí nechat.

Jedna věc mě neuvěřitelně rozptylovala při celém filmu, za kterou si ale mohu sama. Jakmile se ve snímku objeví nějaký herec, kterého znám odjinud, musím si vzpomenout, odkud ho znám. Nejdřív to byl Ender. Ten mladý muž hrál v Hugo a jeho velký objev (Asa Butterfield). To mi došlo docela rychle. Pak se objevil ten jeden týpeček, který zase hrál v Game of Thrones Xaro Xhoan Daxosose (Nonso Anozie) a nakonec ten počmáraný hašašán, kterého jsme si nemohla zařadit. A zkuste si nějakou hodinu přemýšlet o tom, odkud toho herce znáte. Nic příjemného.

Ale film neměl takový ten WTF efekt. Celé vám to zkazí totiž trailer, kde docela jasně (pokud jste dost vnímavý) řeknou velké tajemství celého filmu. Takže když příjde na řadu finálová zkouška, a když ještě ten admirál nebo to (nikdy jsem nějak nezvládala hodnosti) řekne, že "On je ve velení, nic ho nemůže zastavit" všechno vám to dojde. Že to není žádná hra. Tečka. Díky spoilery, díky moc, víte jak vás miluju...

Ale nejkrásnější z celého filmu (krom soundtracku a battle room) je to, jak Ender velí. Jak dělá těma ručičkama aby přiblížil obraz. Jak je povýšený a velí. A jak krucinál říká to dokonalé At Ease! Vwwráááá z toho se mi klepou kolena a jak to bude možné, tak si kvůli tomu stáhnu ten film (chci říct koupím, koupím!).

Je pravda že to není dokonalé. Je tam dost vedlejších postav, které určitě v knize dělají hodně ale ve filmu jim není věnován skoro žádný čas : Petra, Fazolka, Bonzo. To s tím Velkým (nebo malým?!?!) Doktorem. To proč proboha musí velet děti. Vždyť je to musí psychicky pak roztrhat ne? A nebo ten konec. Jen si nenápadně udělejme můstek na další film, vždyť já vím jak to diváci milují. Ale je to prostě film moderní doby.  Kouká se na to hezky, poslouchá se to hezky, a vydělá to obří šupu peněz.

Kdybych mohla, jdu na to znovu
Protože i když je to nějakých 5 dní co jsem to viděla
musim o tom přemýšlet